top of page
  • Xavier Godàs

Carta oberta als Vilassarencs: els meus propòsits

Benvolguts veïns, benvolgudes veïnes


Com molts sabeu, vaig fer-me càrrec de l’Alcaldia de Vilassar el juny de 2011. El que probablement no tots tingueu clar és que mai abans havia estat membre del consistori vilassarenc; mai abans havia estat regidor. Vaig arribar a l’alcaldia amb l’acord de diversos grups, que han estat formant un govern estable fins al final d’aquest mandat.


Per fer aquesta tasca que, convindreu amb mi, és d’una certa responsabilitat, m’hi dedico moltes hores, i la meva remuneració neta mensual és de 1.595 €, sense pagues dobles.


Han estat quatre anys molt difícils, sí. La crisi econòmica ens ha aclaparat, fet que s’ha sumat a la ja de per si situació de debilitat de l’Ajuntament. Això és un fet. Però, malgrat tot, puc dir que plegats hem tret pit, hem mirat endavant i hem anat encarrilant la situació. Pas a pas, com moltes famílies que malgrat les dificultats han prioritzat els seus. En conec moltes d’aquestes famílies, també a casa meva, i cap d’aquestes posarien en perill els seus per tancar ràpidament el seu deute amb els bancs.


Assumeixo jo la responsabilitat plena d’haver estat al capdavant d’aquest Ajuntament en aquests moments, i als meus predecessors els dec respecte. Vilassar val molt la pena com per entrar en dinàmiques de ressentiment o rancúnies. Jo no sóc d’aquests que assenyalen gratuïtament d’altres per defugir les pròpies responsabilitats.


Jo miro endavant malgrat els problemes vinguin de temps enrere perquè mai és en el passat que es resolen els problemes. Es resolen en la gestió diària tenint projectes de futur. Vilassar se’n surt perquè continuem pedalant, generant activitat; perquè abracem la vida. Perquè el nostre capital és la nostra gent.


El meu propòsit i el del meu govern ha estat governar el deute a llarg termini tot reduint progressivament el que devem i posar-nos al dia en els pagaments a proveïdors; però sobretot, el meu objectiu ha estat no tancar barraca. Hem continuat prestant els serveis obligatoris i els que no ho són: hem continuat donant valor a la cultura, els esports, la promoció econòmica, l’atenció social a les persones, i l’educació. Hem mirat de fer petites inversions de millora de l’espai públic; hem tornat equipaments públics al poble, biblioteca inclosa; hem garantit l’increment de l’atenció social ara que era més necessari que mai; hem generat inversions que ens han reportat diners. I bàsic, en termes comunitaris: a Vilassar ningú sense menjar en condicions; ningú sense sostre.


Sobretot, hem respectat i impulsat tant com ens ha estat possible la gran creativitat vilassarenca per fer bullir el poble de projectes. Com us deia, el nostre capital és la nostra gent.


Jo em presento de nou a l’Alcaldia per un doble motiu: primer, per sentit de la responsabilitat i per ètica de la convicció, perquè vull acabar la feina que ens encarrili definitivament; segon per consolidar les bases d’un nou desenvolupament per Vilassar que ens permeti continuar existint com a vila viva, no com a petita ciutat dormitori. I ho aconseguirem, n’estic convençut, amb les forces del treball i la cultura. El nostre Vilassar que acull empreses, que estima la indústria; també, el Vilassar que s’expressa a través del seu patrimoni, que el posa en circulació. Un objectiu possible: esdevenir la capital turística del Baix Maresme.


La meva candidatura està confegida d’un equip que segueix el criteri de la capacitat en la diversitat. Està pensat, també, en la recerca de nous valors humans de futur. No som ni un grup d’amics ni entre nosaltres hi ha qui tingui cap comptes pendents amb ningú. Simplement, un grup de treball que farà el possible i l’impossible per tirar endavant. Jo, del meu equip, n’estic plenament convençut. I n’estic orgullós.


Sóc dels que pensen que la vida és canvi.


Jo, durant la meva vida, he passat per diverses vivències, com tothom. Tinc per ben conegudes les cares A i B de la vida. La meva principal preocupació i la meva més profunda il·lusió és la meva família, el ciment necessari; les arrels que donen sentit a l’existència.


D’altra banda, sóc un activista en política des dels 14 anys, passant per tots els moments de felicitat pels objectius assolits i la sensació de fracàs quan un sap que no els pot conquerir. I ha estat un pauta molt meva mantenir posicions, raonades, fins i tot posant en risc la meva llibertat, tant existencial com pràctica. Sovint m’he sentit nedant contracorrent. Aquesta continua essent la meva ànima de cara als afer públics.


Per tot plegat també vull que us quedin clares un parell de coses més en relació a la meva candidatura.


La primera és que tinc molt clar que jo estic de pas a l’Ajuntament. Un alcalde no es pot eternitzar. Puc guanyar o no les eleccions. Però la meva decisió que ja saben els meus companys d’ARA és que el 2019 no em tornaré a presentar a les eleccions. El meu compromís amb la gestió municipal s’esgotarà aquests quatre anys vinents; el meu compromís amb Vilassar és indefinit. La raó? doncs que tinc claríssim que els alcaldes no hauríem de repetir sistemàticament al capdavant del consistori perquè això frena la circulació democràtica de noves persones, de noves idees, i de millors governants.


La segona decisió que he pres és que, si no guanyo les eleccions, no formaré part de cap govern. Ajudaria des de fora perquè Vilassar es mereix ganes, implicació i lleialtat a l’hora de tirar endavant, però convindreu amb mi que perdre les eleccions havent estat alcalde vol dir que has suspès la gestió realitzada i això mai et legitima a buscar la manera de continuar governant. La coherència ens diu que en aquest cas s’ha de fer un pas enrere i posar-se a disposició lleial dels que prenen el timó.


Acabo dient-vos que dels meus encerts i errors hi ha un esperit que mantinc intacte. Intento fer el millor que puc en condicions difícils, i ho faig pensant en el poble, sense acritud i sempre amb la mà estesa. El meu objectiu, però, és que el 2019 un nou alcalde o alcaldessa rebi de mi les claus d’un municipi definitivament remuntat, en desenvolupament i segur de les seves possibilitats. I que els relleus al govern ho gaudeixin donant el millor servei als nostres vilatans.



Cordialment,






Xavier Godàs





bottom of page